oes

oes

محصولات بهداشتی

وقتی سوال را از یک متخصص بپرسید، سردرگمی قابل لمس و سریع است. آیا شوینده ضد عفونی می کند؟ پاسخ اغلب شنیده می شود: کاملا با تمیز کردن آن را ضد عفونی می کند. خوب، این اشتباه است. طبق تعریف، یک شوینده حاوی ماده ضدعفونی کننده نیست و فقط تمیز می کند.

وقتی از متخصصان می‌خواهیم بفهمند که آیا یک ضدعفونی‌کننده تمیز می‌شود یا نه و پاسخ 95 درصدی بدون درخواست این است که "البته، اگر ضدعفونی می‌کند، به این معنی است که تمیز می‌کند"، از متخصصان می‌پرسیم. یک ماده ضد عفونی کننده هرگز تمیز نمی کند.

همانطور که متوجه شده اید، بسیاری از ایده های از پیش تعیین شده زندگی روزمره ما را فرا می گیرد و در  ما به شما کمک می کنیم تا مسائل را کمی واضح تر ببینید تا بدانید کدام راه حل و چرا استفاده می شود؟

مواد شوینده در مقابل ضد عفونی کننده

یک محصولات بهداشتی - چیست؟

به طور کلی، شوینده یک ترکیب شیمیایی است که اغلب از نفت مشتق می شود و دارای خواص سورفکتانت است که به حذف خاک کمک می کند.

به طور ساده تر، شوینده یک عامل شیمیایی است که عمدتا در صابون ها، مواد شوینده، پاک کننده های کف، سطوح و موارد دیگر یافت می شود.

نحوه عملکرد یک شوینده؛ متشکل از سورفکتانت هایی که به آنها "سورفکتانت" نیز می گویند. این است که زیرلایه را از سطحی که روی آن قرار دارد جدا کنید تا با یک فاز مایع مخلوط شود و در عین حال یک کف کم و بیش متراکم تشکیل شود. بنابراین سورفکتانت ها کثیفی را جابجا می کنند.

شوینده ها محصولاتی هستند که خاصیت سورفاکتانت دارند:

خیس کردن،

امولسیفایرها

پراکنده شدن

کف کردن

در چارچوب مقررات اروپا، یک شوینده تمام مخلوط هایی را که برای تمیز کردن/شست و شو و همچنین محصولات کمکی آنها (مواد شوینده، صابون ها و غیره) در نظر گرفته شده است، مشخص می کند.

یک شوینده تنها زمانی مؤثر است که چهار مرحله را رعایت کند (محله‌های حلقه معروف گناهکار که قبلاً در یکی از مقالات قبلی به شما گفته‌ایم):

عمل شیمیایی

عمل مکانیکی

درجه حرارت

زمان اقدام

مواد شوینده به اشکال مختلفی برای مصارف خانگی یا صنعتی وجود دارند:

مایع

تمرکز

پودر

کپسول

گرانول

PH قلیایی یا اسیدی

پودر،

خمیر،

بسته،

نان،

اتاق،

قالب گیری شده،

آجر

مواد شوینده را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد:

خانواده حلال هایی مانند الکل 90 درجه، سفید کننده، سقز، آمونیاک یا روح سفید...

خانواده پاک کننده های رسوب آهک مانند جوش شیرین، سرکه سفید، نمک، لیمو...

خانواده سفید کننده ها مانند پراکسید هیدروژن، سفید کننده...

خانواده ساینده ها مانند خاک رس، صابون، کرم های شستشو و غیره.

خطرات سلامتی مرتبط با استفاده از مواد شوینده:

سرطان

مشکلات بینایی

می سوزد

بیماری تنفسی

سایر بیماری های جدی …

اصل ضد عفونی کننده

یک ضد عفونی کننده برای کشتن، تخریب، حمله یا غیرفعال کردن هر گونه میکروارگانیسم در سطوح یا محیط های آلوده در نظر گرفته شده است. ضد عفونی کننده ها طیف وسیعی دارند و فعالیت آنها به این طیف معروف بستگی دارد که باکتری کش باشد، ویروس کش یا قارچ کش.

توضیح کوچکی که بسیار مهم است، توجه داشته باشید که ضدعفونی‌کننده‌ها عمدتاً برای محیط‌های بی‌اثر مانند کف، سطوح، وسایل پزشکی، زباله‌دان‌ها... که در آن ضدعفونی‌کننده‌ها برای بافت‌های زنده (پوست، غشاهای مخاطی، زخم‌ها...) با وضعیت دارویی در نظر گرفته می‌شوند. همچنین باید توجه داشت که ضدعفونی با سطح پایین تر نیاز بیولوژیکی از عقیم سازی متمایز می شود.

البته شوینده هایی وجود دارند که ضدعفونی کننده نیز هستند اما قدرت پاک کنندگی آنها به طور کلی کمتر از یک محصول شوینده به تنهایی است.

یک ضد عفونی کننده تمیز نمی کند، باکتری کش، ویروس یا قارچ کش را از بین می برد، از سوی دیگر، ضدعفونی باید به طور سیستماتیک با تمیز کردن قبل از موثر باشد.

بر خلاف مواد شوینده که کثیفی را از بین می برد، یک ضد عفونی کننده فقط روی باکتری ها، ویروس ها یا موجودات قارچی کار می کند، بنابراین پاک کننده نیست و کثیفی را از بین نمی برد.

به طور کلی از یک ماده ضد عفونی کننده علاوه بر مواد شوینده برای ضدعفونی کردن یک منطقه خاص یا مکان های به اصطلاح حساس مانند بیمارستان ها، مدارس، آشپزخانه ها و توالت ها استفاده می شود تا از انتشار ویروس ها و باکتری ها جلوگیری شود.

چندین نوع ضدعفونی کننده در بازار موجود است:

باکتری کش ها، از بین بردن باکتری ها؛

اسپور کش ها، از بین بردن هاگ باکتری ها؛

ویروس کش ها، ویروس های غیرفعال کننده؛

قارچ کش ها، سرکوب قارچ ها و هاگ های آنها؛

ضد عفونی کننده، ضد عفونی کننده محیط زندگی.

لازم به یادآوری است که همه این محصولات برای پوست خطرناک و سمی هستند (به استثنای ضد عفونی کننده ها)، بنابراین قبل از دست زدن به آنها باید اقدامات احتیاطی انجام شود.

به طور کلی، در فرآیند تمیز کردن سطوح و/یا اماکن، چه در صنایع غذایی و چه در خدمات بیمارستانی، ساختمان‌های عمومی و غیره، استفاده از مواد شوینده مقدم بر ضدعفونی‌کننده‌ها است. چرا ؟ کاملاً به این دلیل که میکروارگانیسم ها در بیوفیلم ها قرار دارند که ابتدا باید با استفاده از مواد شوینده از بین بروند و سپس سطح را ضد عفونی کنند.

و پاک کننده در آن است 

چیزی که باید به خاطر داشت این است که مواد شوینده برای از بین بردن باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها در نظر گرفته نشده است و برعکس، یک ضدعفونی‌کننده هیچ اثر پاک‌کننده‌ای روی کثیفی‌ها نخواهد داشت، زیرا فقط یک اثر باکتری‌کشی، اسپور کشی، ویروس‌کشی، قارچ‌کشی و/یا ضدعفونی‌کننده دارد.

به منظور تمیز کردن مناسب یک سطح، به ویژه در محیط های سخت، توصیه می شود از 2 محصول یا محلول "همه در یک" ترکیبی از مواد شوینده و ضد عفونی کننده استفاده کنید.

در واقع، اگر می خواهید یک تمیز کردن کامل داشته باشید، این کار به یک پاس اول با محلولی حاوی مواد شوینده نیاز دارد که نه تنها برای از بین بردن کثیفی، بلکه برای بازگرداندن درخشش به سطوح شما و سپس عبور دوم انجام می شود. البته این بار پس از آبکشی مواد شوینده. با محلول ضد عفونی کننده

به طور خلاصه، باید به خاطر داشت که مواد شوینده مرتبط با ضد عفونی کننده، میکروارگانیسم های مرتبط با کثیفی مانند باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها را از بین می برد و در عین حال سطحی خنثی، ضد آلودگی و غیر خطرناک را بدون بیوفیلم باقی می گذارد.

ضمناً ذکر این نکته حائز اهمیت است که «چسباندن»، از بین بردن، رسوب زدایی و... به طور خلاصه حذف کثیفی برای تمیز کردن مناسب سطح کافی نیست، به ویژه در محیط های به اصطلاح حساس اکیداً توصیه می شود که ضدعفونی نیز انجام شود. . درست مانند بالعکس، ضدعفونی کردن به معنای تمیز کردن نیست زیرا باکتری ها و سایرین در زیر بیوفیلم ها محبوس می شوند که با استفاده از مواد شوینده از بین نمی روند و جدا نمی شوند.

ERP ها، موسساتی که به روی عموم باز هستند  (گاهی اوقات حساس) مانند مدارس، استخرهای عمومی، بیمارستان ها، مهدکودک ها و غیره مکان های واقعی برای رشد باکتری ها هستند که در آنها تمیز کردن کامل با ضد عفونی ضروری است.

در پایان، متوجه خواهید شد که تفاوت واقعی بین مواد شوینده و ضد عفونی کننده وجود دارد و این دو محصول اغلب مکمل یکدیگر هستند - ما همچنین این حالت تمیز کردن را با ایمنی کامل توصیه می کنیم تا سطح بهینه بهداشت را تضمین کنیم.

خطرات اصلی مواد شوینده و ضدعفونی کننده مسئول بیماری های شغلی

اگرچه مواد شوینده و ضدعفونی کننده تمیز کردن، ضدعفونی کردن سطوح و محیط ها را ممکن می سازد. به دلیل اینکه عمدتاً شیمیایی هستند، برای سلامتی بسیار مضر هستند و مسئول بسیاری از ضایعات، بیماری ها و سایر بیماری ها هستند.

واکنش‌های پوستی عموماً شایع‌ترین واکنش‌ها هستند و به دنبال آن آسیب به غشاهای مخاطی چشم و دستگاه تنفسی می‌آیند.

از جمله خطرات بهداشتی مواد شوینده و ضدعفونی کننده عبارتند از:

درماتیت: تماس، اگزما، کهیر، تحریکات پوستی و غیره با شماره 65 (آلرژی پوستی) در جدول بیماری های شغلی مطابقت دارد.

تحریک غشاهای مخاطی چشم

تحریک نایژه ها و مجاری تنفسی - علاوه بر این در مورد همین موضوع، توصیه می کنیم مقالات ما را در مورد محصولات پاک کننده شیمیایی بخوانید که از نظر سلامتی معادل 20 نخ سیگار در روز است.

می سوزد

مختل کننده غدد درون ریز

عقیمی

سرطان

چاقی

منبع:» دیکالا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد